Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Brněnská Drbna

V Brně po dvou letech testují elektrobus, jezdí na lince 65

pátek, 12. února 2016, 09:11

Brněnský dopravní podnik začal po dvou letech testovat již šestý elektrobus. Tentokrát jde o vůz od českého výrobce SOR Libchavy, který jezdí na lince 65 do Medlánek. Podnik chce zjistit, jaký bude dojezd autobusu v zimě, kdy se baterie vybíjejí nejrychleji, uvedla v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Testovaný vůz je výrobní novinkou a podle informací výrobce byl pro pohon vyvinutý nový elektromotor chlazený vodou, což má výhodu v nízké hmotnosti proti motorům chlazeným vzduchem. Zároveň je méně hlučný, má lepší účinnost a nepřehřívají se ložiska motoru. Při rychlonabíjení lze motor nabít i za hodinu.

Na linku do Medlánek je nasazený i proto, že jde o menší, osmimetrový autobus se 16 místy k sezení a maximální kapacitou 50 lidí. "V minulosti už jsme vyzkoušeli několik vozů od různých výrobců. Testovací jízdy potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování výkonu s ohledem na dojezd," uvedl generální ředitel Miloš Havránek.

Nyní je elektrobus vypravovaný z trolejbusové vozovny v Komíně, kde se může také nabíjet. Dopravní podnik o koupi zatím uvažoval spíše v teoretické rovině. Otázkou je maximální dojezd, který je u běžných autobusů od 250 do 400 kilometrů na jednu nádrž, u elektrobusů zatím nižší. Elektrobusy jsou také výrazně dražší. Zatímco autobus na zemní plyn stojí kolem šesti milionů korun, elektrobus deset až 11 milionů. Aby se podnik pro nákup rozhodl, musel by získat dotaci. "V budoucnu se očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení elektrobusů především v centru měst," uvedla Lukšová.

Dopravní podnik uvažuje o provozu takového elektrobusu, který bude možné průběžně nabíjet z trolejové sítě. Tento způsob je efektivní v tom, že se spotřebovává elektřina dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na odpadní teplo. Loni také dopravní podnik avizoval, že nejpozději v roce 2017 koupí tři minibusy na elektřinu díky dotaci z projektu EU Civitas pro provoz v centru.

Zdroj: ČTK

O čem píše Drbna.cz

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbaluROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

středa, 18. září 2019, 14:16Je jedním z iniciátorů nedělního protestu v nižší fotbalové soutěži, kdy hráči Opočna a Přepych v...

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než desetDo některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

středa, 18. září 2019, 11:34Velikosti škol v Česku jsou velmi rozdílné. Zatímco do těch největších může chodit i víc než tisíc...

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK FischerSkupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

středa, 18. září 2019, 10:02Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o