Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Brněnská Drbna

Nový silniční tah na Svitavy se začne v nejlepším případě stavět v roce 2025

čtvrtek, 1. srpna 2019, 17:17

Střední část dálnice či silnice 43 by se mohla začít, pokud vyjde optimistická varianta, stavět už v roce 2025. Jde o úsek od Bořitova do Svitávky na Blanensku. O termínech stavby jižní části od D1 kolem Brna k Bořitovu a od Svitávky k budoucí dálnici D35 zatím nechtěl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala mluvit, protože příprava je teprve na začátku, případně ani nemůže začít. Řekl to ve středu na setkání v Boskovicích, které svolala senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL).

Dálnice nebo kapacitní silnice první třídy?

Fiala komentoval i záměr začít stavbu od prostřední části. „Existuje velký tlak, aby se kolem stavby této silnice něco dělo a věci se hýbaly dopředu. A my jsme s přípravou této části nejdál, na podzim zadáme ke zpracování projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí," uvedl Fiala.

Zatím není zřejmé, zda půjde o dálnici, nebo o kapacitní silnici první třídy, která může mít jiné parametry a například více sjezdů, a tedy může dopravně obsloužit více obcí. Předpokládá se však, že by mělo jít čtyřpruh s rychlostí 130 kilometrů za hodinu ve stopě kdysi plánované a před druhou světovou válkou rozestavěné tzv. Hitlerovy dálnice, která měla spojit Vídeň s Vratislaví.

Že by se mohlo začít stavět už za šest let, řeklo ŘSD poprvé. Dřívější termín vychází ze změny zákonů, který umožňuje předběžnou držbu problematických pozemků, což znamená výrazně rychlejší majetkoprávní vypořádání. Obce, které leží v dotčeném úseku, přípravu vítají. Mnoho let totiž čekají na to, až nová silnice odvede dopravu z přetížené silnice I/43, která prochází centrem řady z nich.

Část povede ve stopě staré Hitlerovy dálnice

V severní části, která prochází Jihomoravským i Pardubickým krajem, je zřejmá trasa, která má taktéž vést ve stopě Hitlerovy dálnice. Letos Centrální komise ministerstva dopravy projednávala studii, ale zatím se nerozhodlo o šířkovém uspořádání a ŘSD musí doplnit podklady, aby se komise mohla studií znovu zabývat. Je možné, že zde nebude vzhledem k nízkým intenzitám dopravy čtyřpruhová, ale jen běžná dvoupruhová silnice první třídy. Teprve poté se rozhodne o etapách přípravy a výstavby.

ČTĚTE TAKÉ: Tisíce lidí podepsaly petici proti záměru vést R43 přes 'Hitlerovu' dálnici v Brně

Nejdiskutovanějším je úsek okolo Brna

Nejkritičtější je stav v přípravě nejpotřebnějšího úseku, tedy od dálnice D1 přes Brno k Bořitovu. Od dálnice ke Kuřimi totiž není dosud zřejmé ani to, kudy trasa povede. Příští rok by se měly aktualizovat zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, studie preferuje trasu přes Brno-Bystrc kolem Brněnské přehrady, proti čemuž panuje stále velmi silný odpor řady městských částí a obcí severně od Brna.

Aby se zlepšila bezpečnost na přetížené silnici I/43, která bude sloužit ještě nejméně deset let, chystá ŘSD stavební úpravy na 15 místech, především jde o problematické křižovatky.

Napsal(a) ČTK | Foto Infografika ČT24

Štítky silnice I/43, dálnice, Svitavy, Svitávka, řsd, stavba

O čem píše Drbna.cz

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbaluROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

Dnes, 14:16Je jedním z iniciátorů nedělního protestu v nižší fotbalové soutěži, kdy hráči Opočna a Přepych v...

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než desetDo některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Dnes, 11:34Velikosti škol v Česku jsou velmi rozdílné. Zatímco do těch největších může chodit i víc než tisíc...

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK FischerSkupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Dnes, 10:02Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o