Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Brněnská Drbna

Na jednu jízdenku ke všem vlakovým dopravcům? V Česku možná už od roku 2020

pátek, 7. června 2019, 10:29

Jednotný tarif na železnici, který připravuje ministerstvo dopravy, budou moct cestující využít od prosince příštího roku. Umožní jim jet vlakem po Česku na jednu jízdenku s různými dopravci, na konferenci na brněnském veletrhu Urbis to prohlásil František Vichta z ministerstva dopravy. Přestože tarif bude primárně kilometrický, bude nabízet i síťové či traťové jízdenky.

V současnosti si musí cestující kupovat v případě přestupů mezi vlaky více dopravců více jízdenek, což s jednotným tarifem nebude nutné. „Zachováváme však možnost, aby si dopravci prodávali i svoje jízdenky, musí však akceptovat jízdenky jednotného tarifu. V první fázi zatím půjde pouze o vlaky, které jsou v závazku veřejné služby," uvedl Vichta.

Chce se zapojit i RegioJet a Leo Express

Zda budou dopravci uznávat jízdenky i ve vlacích, které neobjednává stát, záleží na nich. Podle Vichty z diskusí s nimi vyplývá, že by měli zájem se zapojit. Jde například o vlaky RegioJetu a Leo Expressu mezi Prahou a Ostravskem, o vlaky RegioJetu z Prahy do Brna, ale i pendolina Českých drah z Prahy do Ostravy.

Cena jízdenek se bude vypočítávat na základě ujetých kilometrů, ceník zatím představen nebyl. Počítá se také s možností zpátečních jízdenek. Síťová jízdenka má umožnit cestovat po celé železniční síti bez ohledu na dopravce, stejně tak mají fungovat traťové jízdenky pro vymezené časové období.

Jednotný tarif umožní i rezervaci jízdenky

Jednotný tarif má umožnit i rezervaci místenky, místa pro kolo, lehátka či lůžka a má poskytnout také doplatkové doklady. „Buď si cestující jízdenku koupí na pokladně zapojených dopravců, nebo bude možné mít jízdenku elektronickou. Patrně bude možné mít obdobu In karty Českých drah, která slouží jako identifikátor a nosič jízdenky," řekl Vichta.

V druhé etapě se počítá i s autobusy

Plánovaný termín znamená, že tarif přijde rok po výrazném nástupu soukromých dopravců na české železnici. Od letošního prosince například začne provozovat čtyři rychlíkové linky Arriva a jednu RegioJet, který začne také provozovat osobní vlaky v Ústeckém kraji. Po spuštění první etapy se počítá s druhou, která zapojí do systému i regionální autobusy.

Ministerstvo stále ještě o podobě systému diskutuje jak s dopravci, tak s Asociací krajů ČR a Českou asociací organizátorů veřejné dopravy. Zároveň řeší, jak bude vypadat monitoring cesty cestujícího a rozdělování tržeb dopravcům.

Z novely zákona o drahách vyplývá, že zavedení systému jednotných jízdenek na železnici a jeho pětiletý provoz budou stát 254 milionů korun. Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů.

O čem píše Drbna.cz

Češi nevěří institucím, EU není výjimkouČeši nevěří institucím, EU není výjimkou

Češi nevěří institucím, EU není výjimkou

Dnes, 12:01Češi mají obecně malou důvěru v instituce – ať už se jedná o ty národní nebo o Evropskou unii....

Pašeráci lidí dostali v Maďarsku za smrt 71 migrantů doživotíPašeráci lidí dostali v Maďarsku za smrt 71 migrantů doživotí

Pašeráci lidí dostali v Maďarsku za smrt 71 migrantů doživotí

Dnes, 11:09Doživotním odnětím svobody potrestal v odvolacím řízení soud v maďarském Szegedu (Segedínu) čtyři...

VW má majitelům aut v Dieselgate podle soudu zaplatit 636 milionůVW má majitelům aut v Dieselgate podle soudu zaplatit 636 milionů

VW má majitelům aut v Dieselgate podle soudu zaplatit 636 milionů

Dnes, 09:24Nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze Dieselgate...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o