Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Brněnská Drbna

POLITICKÁ KORIDA: Mělo by město s krajem financovat MotoGP i bez podpory státu?

pondělí, 20. května 2019, 16:06

Na konci minulého týdne prohlásil premiér Andrej Babiš při návštěvě Brna, že by Jihomoravský kraj i město Brno měly více finančně podpořit konání Velké ceny MotoGP a méně se spoléhat na stát. Drbna se v dalším díle Politické koridy zeptala zastupitelů města Brna a Jihomoravského kraje, zdali s tímto výrokem souhlasí a dokáží si představit financování Velké ceny bez podpory státu.

Společná otázka pro brněnské zastupitele: Mělo by podle Vašeho názoru/postoje Vaší strany statutární město Brno financovat MotoGP více ze svého rozpočtu, nežli činí nyní? Myslíte si, že je možné provozovat MotoGP bez příspěvku státu?


Markéta Vaňková (ODS)

Neumím si představit, že by Brno a Jihomoravský kraj utáhly MotoGP bez podpory státu. Město i kraj svoje příspěvky navíc letos už navýšily, je těžké připustit, že by mohly dát více. Ten, kdo kolem Velké ceny rozehrává podivnou hru, je vláda, respektive premiér Babiš. Namísto 65 milionů činí vládní dotace o 26 milionů korun méně a je reálná možnost, že se letos Mistrovství České republiky silničních motocyklů pojede v Brně naposledy. A to přesto, že smlouva s promotérskou společností Dorna je uzavřena i na rok 2020.

Brno a Velká cena jedou v tandemu déle než půlstoletí. Kvalitní organizací náročného závodu a dobrým zázemím vybudovalo město dobré jméno nejen sobě, současně přinesla MotoGP prostřednictvím daní nemalou sumu do státní kasy. Doufejme tedy, že vláda přijme návrh květnového zastupitelstva, a spolu s Brnem a Jihomoravským krajem se stane členem Spolku pro pořádání GP ČR. Získá bezprostřední kontrolu nad hospodařením, ověří si reálné náklady i výnosy a MotoGP zůstane v Brně.  


Petr Hladík (KDU-ČSL)

Výroky pana premiéra mě neskutečně urážejí. Město a kraj dělá pro záchranu MotoGP maximum. Město z loňských 10 milionů navýšilo dotaci na 15 milionů a kraj z 20 na 25 milionů, přitom největší prestiž a finanční zisky má z této akce stát. Proto jsme skrze usnesení zastupitelstva vyzvali stát, aby vstoupil do spolku kraje a města, který MotoGP pořádá a podílel se přímo na řešení situace. To pan premiér ale nepovažuje za dobrý nápad. Pokud však nezmění názor, patrně bude Andrej Babiš označován za premiéra, za kterého zanikla Velká cena České republiky.

Provozovat MotoGP bez příspěvku státu nejde. Nejlepší variantou, která by zamezila neustálým sporům o výši státního příspěvku bylo, kdyby MotoGP měla samostatnou položku v rozpočtu. Svým významem by si to akce, na kterou zavítá každoročně kolem 200 tisíc diváků, zasloužila.


Oliver Pospíšil (ČSSD)

Zastupitelé za ČSSD předložili do zastupitelstva usnesení, kterým vyzvali vládu k zvýšení dotace pro MOTO GP na potřebných 65 mil. Kč. Tento apel byl schválen napříč politickým spektrem všemi zastupiteli. Podobné usnesení přijala i Rada Jihomoravského kraje. Město už zvýšilo svůj roční příspěvek z 10 na 15 mil. Kč, kraj se zachoval podobně, to považuji za strop. MOTO GP je významnou mezinárodní sportovní akcí, nikoliv regionální či místní, podpora státu je tedy zcela na místě. Město Brno ze svého rozpočtu financuje celou řadu institucí, které využívají nejen občané Brna, ale lidé z celého regionu. Nevím, kde by město Brno vzalo další prostředky na podporu akce, která přesahuje rámec města. Kvůli vysokému zalistovacímu poplatku se akce bez podpory z veřejných rozpočtů neobejde, MOTO GP bez příspěvku státu provozovat nepůjde.


Petr Vokřál (ANO)

Osobně si dokáži představit ještě větší podporu ze strany města a kraje, také jsem to na zasedání Zastupitelstva města Brna navrhoval, ale je nutné říct, že hlavním benefitorem z této akce je Česká republika a to minimálně ve výši 200 milionů korun, což dokazuje nejedna studie.

Stát se musí významně podílet na krytí zalistovacího poplatku a nebo jednoznačně říct, že o Moto GP v ČR nestojí. Bez finanční podpory od státu je nereálné pokračování v Moto GP. Přístup MŠMT v loňském a i letošním roce opět tuto jedinečnou akci posílá do nejistoty a reálně hrozí, že Mistrovství světa silničních motocyklů, což je poslední pravidelná světová akce, která se koná v ČR, skončí.

Velmi mě mrzí přístup pana ministra Plagy, který nebyl schopen již v roce 2018 vysvětlit proč Moto GP dostalo poloviční podporu a to v rozporu s vlastními pravidly pro udělování dotací. Pokud ČR přijde o Moto GP tak to bude pro nás nejen ekonomická ztráta, ale především ztráta prestiže a celosvětová blamáž.


Ivan Fencl (SPD)

Nejprve je nutné říci, že jsme pro pokračování pořádaní tradičních světových motocyklových závodů série MotoGP na Automodromu Brno. Brno a „jeho“ autodrom se tak stává po několik hodin významným centrem motocyklového světa. Přímé TV přenosy závodů obletí celý svět a vzbudí zájem milionů příznivců motocyklových závodů. A samozřejmě velká část příznivců se do Brna tradičně přijede podívat na závody na vlastní oči.

Proč je slovo „jeho“ v uvozovkách? Protože tento okruh není majetkem města Brna, ale je v soukromých rukou, byl zprivatizován. Podle mluvčího okruhu jeho majitelům příliš nezáleží na tom, zda se závody seriálu MotoGP, mají příjmy z okruhu i tak. Vlastníci tedy dávají od každoroční akce č. 1 ruce pryč.

Je tedy na veřejném sektoru, aby situaci a prestiž Brna a jeho regionu zachraňoval. Je jasné, že se pořádání závodů bez dotace od města, kraje a státu neobejde. A je zřejmé, kdo z těchto tří má jaký rozpočet, jaké fin. zdroje. Město Brno z toho nevychází jako ten nejsilnější hráč.

Reakce mluvčího Autodromu Brno Petra Boháče na prohlášní Ivana Fencla: Vyjádření pana zastupitele bychom rádi uvedli na pravou míru. Na budoucnosti Grand Prix České republiky nám naopak záleží velmi a uděláme vše, co bude v našich silách, abychom k udržení šampionátu v České republice přispěli. Dlouhodobě komentujeme pouze fakt, že na Grand Prix České republiky nejsme existenčně závislí. Jedním dechem ovšem vždy dodáváme, že by nás konec této prestižní akce světového formátu velmi mrzel – ať už z pohledu obrovské tradice, celosvětové prestiže nebo celkového ekonomického přínosu pro region i celou Českou republiku.


Tomáš Koláčný (Piráti)

 

Na 1url.cz/@mgp je k dispozici analýza, kterou si město nechalo zpracovat v roce 2014 a podle které vydělá stát díky závodu na daních celkem 142 mil. Kč, jen ze zahraničních návštěvníků pak kolem 100 mil. Kč a město pouze necelých 6 milionů Kč.

Brno historicky na pořádání přispívalo 10 mil. Kč, což představuje zhruba 10 % z ceny pořadatelské licence, od loňského roku byl příspěvek města navýšen dokonce na 15 mil. Kč. Závod má pro Českou republiku nenahraditelnou marketingovou hodnotu, jelikož jej sledují v TV stovky milionů diváků, proto jsme přesvědčeni, že odpovědnost za financování má mít stát.

Od roku 2015, kdy převzalo město spolu s krajem pořadatelství od Automotodromu a ztransparentnilo účetnictví akce, je stát opakovaně vyzýván, aby se do organizace zapojil přímo. Jako Piráti si dovedeme v zájmu zachování padesátileté tradice závodu představit navýšení příspěvku města o další dva miliony na 17 % ceny licence, ale pouze pod podmínku, že se stát zaváže financovat alespoň 60 %.


Společná otázka pro krajské zastupitele: Měl by podle Vašeho názoru/postoje Vaší strany Jihomoravský kraj financovat MotoGP více ze svého rozpočtu, nežli činí nyní? Myslíte si, že je možné provozovat MotoGP bez příspěvku státu?


Bohumil Šimek (ANO)

Rozhodnutí vlády o dotaci pouze 39 milionů jde fakticky proti rozhodnutí vlády z roku 2015, kde byla Velká cena zařazena mezi mimořádně významné akce ČR, byl založen Spolek pro Moto GP jako pořádající subjekt a byla přislíbena odpovídající finanční podpora státu. Brněnská motocyklová Velká cena je jedním z nejvýznamnějších sportovních podniků v ČR, který Jihomoravský kraj spolu s městem Brnem každoročně podporuje a dlouhodobě se snažil také jednat s vládou o systémové podpoře ze strany státu.

Nerozumím tomu proč musí bývalé i současné vedení města a kraje, někteří senátoři a poslanci neustále obhajovat tuto prestižní akci, o jejíž pořádání soupeří všechny okruhy okolních zemí. Rozhodnutí vlády respektujeme, ale je to pro nás jasný signál, že současná vláda nemá zájem zachovat tuto akci na území České republiky. A to s vědomím, že tímto krokem přijde státní rozpočet minimálně o částku 200 milionů korun, jak uvádí studie KPMG a CYRRUS. 

Kromě tohoto ekonomického přínosu je nutné doplnit, že Velká cena je poslední pravidelná akce celosvětového významu v České republice, motoristický sport je ve světě obecně jedním z nejsledovanějších sportů a je pro mě nepochopitelné, že právě tyto skutečnosti nejsou dostatečnými argumenty pro její maximální podporu.

Aktuálně je to pro nás velmi závažná komplikace a budeme diskutovat o dalším postupu. Letošní ročník Grand Prix ČR určitě uspořádáme, ale bez dlouhodobého finančního přispění státu to zřejmě v dalších letech nebude možné. Nerad to říkám, ale Velká cena v České republice zřejmě skončí. Město a kraj nemá aktuálně jinou možnost než zahájit nezbytné kroky k ukončení brněnského závodu Mistrovství světa silničních motocyklů, protože podpora ze strany kraje a města je již hraniční. Tento krok bude bohužel nevratný a stát tak každoročně přijde cca o 200 milionů korun do svého rozpočtu. Náklady na organizaci této akce jsou v celosvětovém měřítku jedny z nejnižších, jsou zcela transparentní (každoročně auditovány) a je tak bezezbytku naplněn požadavek vlády z roku 2015. Proto v tuto chvíli již jedinou možností, jak situaci vyřešit, je rozhodnutí vlády o dofinancování této akce do výše skutečných a auditovaných nákladů Spolku.


Jiří Crha (ODS)

Jihomoravský kraj přispívá MotoGP částkou na hranici svých možností. Zastupitelé JMK za ODS vždy hlasovali pro finanční podporu.

Podle našeho názoru je nezbytné, aby tak významnou akci, která je jednoznačně nejen regionální, ale má celostátní význam, podporoval stát ze svého rozpočtu.

 

 

 

 

 


Martin Maleček  (STAN a Starostové a osobnosti pro Moravu)

V porovnání s Brnem a státem Jihomoravský kraj, pokud nejde o absolutní čísla, ale o porovnání výše svého příspěvku k výši svého rozpočtu, přispívá na konání MotoGP nejvíce.

Současná výše krajského příspěvku je podle mého názoru pro další roky maximem.

 Pokud mají být závody MotoGP v Brně zachovány, musí stát přispívat vyšší částkou, než jakou přislíbil v současné chvíli. Jestli tomu tak nebude, a podaří-li se vůbec zajistit letošní ročník, je vpodstatě jasné, že se jede Moto GP v Brně naposledy.


Lídři ostatních zastupitelských klubů JMK prostor k vyjádření nevyužili.

O čem píše Drbna.cz

ČOI zakázala fén od Sencoru. Při testech se roztavil plastový krytČOI zakázala fén od Sencoru. Při testech se roztavil plastový kryt

ČOI zakázala fén od Sencoru. Při testech se roztavil plastový kryt

Dnes, 08:59Jeden druh vysoušeče vlasů od značky Sencor je podle České obchodní inspekce nebezpečný. Při...

Zafranović chystá film o Dubčekovi, Brežněva ztvární DepardieuZafranović chystá film o Dubčekovi, Brežněva ztvární Depardieu

Zafranović chystá film o Dubčekovi, Brežněva ztvární Depardieu

neděle, 25. srpna 2019, 17:15Slovenský scenárista Karol Hlávka a chorvatský režisér Lordan Zafranović připravují celovečerní...

Denně dělám i třináct operací, říká plastický chirurg MěšťákDenně dělám i třináct operací, říká plastický chirurg Měšťák

Denně dělám i třináct operací, říká plastický chirurg Měšťák

neděle, 25. srpna 2019, 09:50I třináct operací denně stihne plastický chirurg Jan Měšťák, který v pondělí oslaví 75. narozeniny....

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o